W dniach od 30 września do 28 października b.r. uczniowie klas 4 o profilu informatycznym uczestniczyli w praktykach zawodowych, które odbyły się w wybranych przez nich zakładach pracy o charakterze informatycznym. Praktyki te stanowiły wyjątkową okazję do zastosowania wiedzy teoretycznej, zdobytej podczas zajęć szkolnych, w rzeczywistym środowisku pracy.
Uczniowie zaangażowani byli w różnorodne zadania związane z branżą IT, m.in. programowanie, administrację sieciami, testowanie oprogramowania, tworzenie stron internetowych oraz wsparcie techniczne użytkowników. Większość uczniów powróciła z praktyk zadowolona, uzyskując wysokie oceny za swoje zaangażowanie oraz wkład w prace wykonywane w firmach. Wszyscy realizowali wcześniej ustalone założenia programu praktyk, co pozwoliło im zdobyć nowe umiejętności oraz poszerzyć własne predyspozycje zawodowe.
Wnioski z odbytych praktyk:
1. Praktyczna wiedza i rozwój umiejętności zawodowych
Uczniowie mieli okazję przetestować swoje umiejętności w rzeczywistych sytuacjach zawodowych. Pozwoliło im to na lepsze zrozumienie, jak ich wiedza teoretyczna przekłada się na praktyczne zastosowanie, co znacząco wpłynęło na ich pewność siebie i zwiększyło motywację do dalszej nauki.
2. Zrozumienie dynamiki pracy zespołowej i komunikacji w branży IT
Praktyki dały uczniom szansę na rozwój umiejętności pracy zespołowej oraz efektywnej komunikacji w profesjonalnym środowisku. Wielu z nich zauważyło, że współpraca z innymi specjalistami, a także konieczność raportowania wyników swojej pracy, wymagały odpowiedzialności i terminowości.
3. Poznanie wyzwań i specyfiki pracy w różnych sektorach IT
Dzięki praktykom uczniowie mieli możliwość zrozumienia, jak różne mogą być wymagania i oczekiwania wobec pracowników IT w zależności od profilu działalności firmy. Zauważyli, że każde stanowisko ma swoje specyficzne wyzwania, co pozwoliło im na lepsze dopasowanie przyszłej ścieżki zawodowej do własnych preferencji i zainteresowań.
4. Rozwój umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów
Uczniowie wielokrotnie podkreślali, że praktyki były dla nich wartościowe także pod kątem rozwijania zdolności samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. Były to często sytuacje wymagające logicznego myślenia, a także wykorzystania umiejętności zdobytych wcześniej w szkole.
5. Nawiązanie kontaktów w branży
Praktyki umożliwiły uczniom nawiązanie cennych kontaktów zawodowych. Niektórzy z nich uzyskali nawet możliwość dalszej współpracy, co otwiera przed nimi realne perspektywy zatrudnienia po zakończeniu edukacji.
Podsumowując, praktyki zawodowe były dla uczniów klas 4 nieocenionym doświadczeniem, które nie tylko pomogło im w rozwinięciu umiejętności zawodowych, ale także ułatwiło określenie przyszłych planów zawodowych. Praktyki te potwierdziły, że nauczanie teoretyczne, uzupełnione o praktykę, jest kluczowe w przygotowaniu młodych specjalistów do pracy w branży informatycznej.
Uczniowie 4Ai wraz z nauczycielem podstaw przedsiębiorczości Z.P.