Zespół Szkół Nr 26

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 26 W WARSZAWIE

  • TECHNIKUM NR 24,
  • SZKOŁA POLICEALNA NR 17

Komunikaty i ogłoszenia

Zespół Szkół nr 26 informuje, że boisko szkolne jest dostępne dla mieszkańców od poniedziałku do piątku w godzinach 18:00-20:00

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Zespole Szkół Nr 26

  • Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów
    do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System
    określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działania,
    czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
    Doradztwo zawodowe jest częścią programu wychowawczego.
  • Osoby odpowiedzialne za realizację WSDZ :
    1. dyrektor szkoły oraz nauczyciel pełniący również funkcję koordynatora ds. doradztwa zawodowego;
    2. wychowawcy klas oraz nauczyciele poszczególnych przedmiotów, przede wszystkim przedsiębiorczości, informatyki i bibliotekarz wchodzący w skład szkolnego zespołu ds. doradztwa zawodowego
  • Cele programu WSDZ
    1. Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
    2. Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
    3. Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
    4. Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów kariery edukacyjno zawodowej.
    5. Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
    6. Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach wyższych.
    7. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
    8. Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
    9. Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej.
    10. Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
    11. Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru dalszej drogi edukacyjnej i właściwej szkoły wyższej.
    12. Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
    13. Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie szkoły.
    14. Stała współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną – kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
    15. Prowadzenie diagnozy środowiska szkół wyższych i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
  • Cele szczegółowe:
    1. Wobec uczniów:
      • Wdrażanie uczniów do samopoznania (określenie swoich zainteresowań, uzdolnień)
      • Kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron
      • Wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów (kształtowanie automotywacji)
      • Planowanie własnego rozwoju
      • Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów
      • Określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia
      • Poznawanie możliwych form zatrudnienia
      • Zdobycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy
      • Zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji
      • Zdobycie umiejętności przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej
      • Rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy
      • Analiza potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy
      • Przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, bezrobocie
      • Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego
    2. Wobec rady pedagogicznej:
      • Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły
      • Kreślenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki
      • Realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika, zawartych w programie wychowawczym szkoły
      • Identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na rynku pracy
    3. Wobec rodziców:
      • prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów
      • zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci
      • przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach
      • indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
  • Program doradztwa zawodowego:
    1. Klasa I:
      • Samopoznanie : obraz własnej osoby,
        zainteresowania edukacyjne, zawodowe, umiejętności
        i uzdolnienia,
      • Wpływ rynku pracy na planowanie kariery
    2. Klasa II:
      • Rozwijanie umiejętności społecznych: komunikacja, współpraca w grupie,
      • Odpowiedzialność za własny wybór – proces
        podejmowania decyzji dotyczącej
        kształcenia i zawodu
    3. Klasa III:
      • Autoprezentacja, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji potrzebnych do planowania kariery
      • Przygotowanie do radzenia sobie w trudnych
        sytuacjach życiowych (egzaminy, poszukiwanie pracy,
        bezrobocie, adaptacja do nowych warunków)
  • Formy pracy z uczniami
    1. Zajęcia warsztatowe
    2. Wykład
    3. Prezentacje multimedialne
    4. Zajęcia z doradca zawodowym PPP
    5. Targi edukacyjne
    6. Konsultacje indywidualne i rozmowy wspierające e ze szkolnym doradcą zawodowym
    7. Powiązanie treści programowych z poszczególnych przedmiotów z doradztwem zawodowym
  • Harmonogram pracy szkoły:
    W ramach WSDZ jest opracowywany na każdy rok szkolny do 15 września.
  • Tematyka zajęć z doradztwa zawodowego
    1. KLASA I – Kim jestem?
      • Rola i zadania doradcy zawodowego. Ćwiczenia integrujące.
      • Poznajmy się. Znaczenie pierwszego wrażenia – integracja grupy.
      • Komunikacja interpersonalna werbalna i niewerbalna.
      • Moje mocne i słabe strony charakteru.
      • Wiem, potrafię, chcę.
      • Zainteresowania a możliwości edukacyjne.
      • Zainteresowania a predyspozycje zawodowe
      • Tworzymy profil osobowości.
      • Moja kariera – marzenia do spełnienia. Czynniki planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
    2. KLASA II – Kim będę?
      • Pojęcie sukcesu. Planowanie własnej strategii sukcesu.
      • Poznaję zawody. 100 zawodów przyszłości.
      • Hierarchia wartości.
      • Interesująca praca. Warunki, jakie musi spełniać.
      • Pragnienia i cele życiowe. Środki realizacji celów.
      • Tworzenie indywidualnych planów działania jako sposobu zarządzania przyszłością.
      • Efektywne gospodarowanie czasem.
      • Świat zawodów, a potrzeby lokalnego rynku pracy.
      • Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych – ćwiczenia.
    3. KLASA III -Co zrobię?
      • Moja ścieżka edukacyjno-zawodowa.
      • Egzamin maturalny – jak pokonać stres i efektywnie przygotować się do egzaminu dojrzałości?
      • Chcę uczyć się dalej? Gdzie szukać? Jak wybierać? Oferta rekrutacyjna w regionie.
      • Udział w targach edukacyjnych, dniach otwartych uczelni wyższych.
      • Organizowanie targów edukacyjno-zawodowych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dla dzielnicy Ochota.
      • Organizowanie warsztatów z przedstawicielami uczelni wyższych, szkół policealnych, pośrednictwa pracy, fundacji na rzecz osób niepełnosprawnych.
      • Redagowanie dokumentów aplikacyjnych: cv, list motywacyjny, podanie, portfolio.
      • Jak skutecznie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Znaczenie pierwszego wrażenia.
      • Aktywne sposoby poszukiwania pracy.
      • Samozatrudnienie jako jeden ze sposobów na aktywizację zawodową.
  • Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
    Ewaluacja służy ocenie skuteczności funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży: udzielanej informacji, rozmów indywidualnych, pracy grupowej. Zespół wychowawczy po przepracowanym roku przeprowadzi ankietę ewaluacyjną, której celem będzie pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w szkole.Systematyczna ocena efektów pracy, analiza ilościowa i jakościowa – ankiet i opracowanie wyników, spowodują, że uzyskane informacje zwrotne uwypuklą słabe i mocne punkty oferowanych usług doradczych i będą cenną wskazówką w procesie ich ulepszania.

Halina Grabowska

Marzanna Szymborska

Przydatne linki:

Skip to content