Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Zespole Szkół Nr 26
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów
do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System
określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działania,
czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
Doradztwo zawodowe jest częścią programu wychowawczego. - Osoby odpowiedzialne za realizację WSDZ :
- dyrektor szkoły oraz nauczyciel pełniący również funkcję koordynatora ds. doradztwa zawodowego;
- wychowawcy klas oraz nauczyciele poszczególnych przedmiotów, przede wszystkim przedsiębiorczości, informatyki i bibliotekarz wchodzący w skład szkolnego zespołu ds. doradztwa zawodowego
- Cele programu WSDZ
- Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
- Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
- Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
- Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów kariery edukacyjno zawodowej.
- Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
- Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach wyższych.
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
- Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
- Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej.
- Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
- Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru dalszej drogi edukacyjnej i właściwej szkoły wyższej.
- Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
- Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie szkoły.
- Stała współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną – kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- Prowadzenie diagnozy środowiska szkół wyższych i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
- Cele szczegółowe:
- Wobec uczniów:
- Wdrażanie uczniów do samopoznania (określenie swoich zainteresowań, uzdolnień)
- Kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron
- Wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów (kształtowanie automotywacji)
- Planowanie własnego rozwoju
- Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów
- Określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia
- Poznawanie możliwych form zatrudnienia
- Zdobycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy
- Zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji
- Zdobycie umiejętności przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej
- Rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy
- Analiza potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy
- Przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, bezrobocie
- Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego
- Wobec rady pedagogicznej:
- Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły
- Kreślenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki
- Realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika, zawartych w programie wychowawczym szkoły
- Identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na rynku pracy
- Wobec rodziców:
- prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów
- zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci
- przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach
- indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
- Wobec uczniów:
- Program doradztwa zawodowego:
- Klasa I:
- Samopoznanie : obraz własnej osoby,
zainteresowania edukacyjne, zawodowe, umiejętności
i uzdolnienia, - Wpływ rynku pracy na planowanie kariery
- Samopoznanie : obraz własnej osoby,
- Klasa II:
- Rozwijanie umiejętności społecznych: komunikacja, współpraca w grupie,
- Odpowiedzialność za własny wybór – proces
podejmowania decyzji dotyczącej
kształcenia i zawodu
- Klasa III:
- Autoprezentacja, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji potrzebnych do planowania kariery
- Przygotowanie do radzenia sobie w trudnych
sytuacjach życiowych (egzaminy, poszukiwanie pracy,
bezrobocie, adaptacja do nowych warunków)
- Klasa I:
- Formy pracy z uczniami
- Zajęcia warsztatowe
- Wykład
- Prezentacje multimedialne
- Zajęcia z doradca zawodowym PPP
- Targi edukacyjne
- Konsultacje indywidualne i rozmowy wspierające e ze szkolnym doradcą zawodowym
- Powiązanie treści programowych z poszczególnych przedmiotów z doradztwem zawodowym
- Harmonogram pracy szkoły:
W ramach WSDZ jest opracowywany na każdy rok szkolny do 15 września. - Tematyka zajęć z doradztwa zawodowego
- KLASA I – Kim jestem?
- Rola i zadania doradcy zawodowego. Ćwiczenia integrujące.
- Poznajmy się. Znaczenie pierwszego wrażenia – integracja grupy.
- Komunikacja interpersonalna werbalna i niewerbalna.
- Moje mocne i słabe strony charakteru.
- Wiem, potrafię, chcę.
- Zainteresowania a możliwości edukacyjne.
- Zainteresowania a predyspozycje zawodowe
- Tworzymy profil osobowości.
- Moja kariera – marzenia do spełnienia. Czynniki planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
- KLASA II – Kim będę?
- Pojęcie sukcesu. Planowanie własnej strategii sukcesu.
- Poznaję zawody. 100 zawodów przyszłości.
- Hierarchia wartości.
- Interesująca praca. Warunki, jakie musi spełniać.
- Pragnienia i cele życiowe. Środki realizacji celów.
- Tworzenie indywidualnych planów działania jako sposobu zarządzania przyszłością.
- Efektywne gospodarowanie czasem.
- Świat zawodów, a potrzeby lokalnego rynku pracy.
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych – ćwiczenia.
- KLASA III -Co zrobię?
- Moja ścieżka edukacyjno-zawodowa.
- Egzamin maturalny – jak pokonać stres i efektywnie przygotować się do egzaminu dojrzałości?
- Chcę uczyć się dalej? Gdzie szukać? Jak wybierać? Oferta rekrutacyjna w regionie.
- Udział w targach edukacyjnych, dniach otwartych uczelni wyższych.
- Organizowanie targów edukacyjno-zawodowych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dla dzielnicy Ochota.
- Organizowanie warsztatów z przedstawicielami uczelni wyższych, szkół policealnych, pośrednictwa pracy, fundacji na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Redagowanie dokumentów aplikacyjnych: cv, list motywacyjny, podanie, portfolio.
- Jak skutecznie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Znaczenie pierwszego wrażenia.
- Aktywne sposoby poszukiwania pracy.
- Samozatrudnienie jako jeden ze sposobów na aktywizację zawodową.
- KLASA I – Kim jestem?
- Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
Ewaluacja służy ocenie skuteczności funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży: udzielanej informacji, rozmów indywidualnych, pracy grupowej. Zespół wychowawczy po przepracowanym roku przeprowadzi ankietę ewaluacyjną, której celem będzie pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w szkole.Systematyczna ocena efektów pracy, analiza ilościowa i jakościowa – ankiet i opracowanie wyników, spowodują, że uzyskane informacje zwrotne uwypuklą słabe i mocne punkty oferowanych usług doradczych i będą cenną wskazówką w procesie ich ulepszania.
Halina Grabowska
Marzanna Szymborska
Przydatne linki: